كتب روس باك أن الانضباط الذاتي يتضمن جزئيًّا اكتساب الكفاءة العاطفية؛ والتي تُعرف بأنها قدرة المرء على التعامل بطريقة مناسبة ومُرضية مع مشاعره ورغباته.
تستلزم الكفاءة العاطفية قدرات غالبًا ما يفتقر إليها مجتمعنا، حيث «البرود» -غياب المشاعر– هو المبدأ السائد، وحيث يسمع الأطفال في أكثر الأحيان عبارات من قبيل «لا تبالغ في انفعالاتك» و«لا تكن حساسًا هكذا»، وحيث تُعد العقلانية عمومًا النقيض المفضَّل للعاطفية. إن الرمز الثقافي المثالي للعقلانية لدينا هو «السيد سبوك»، الشخصية الخيالية منعدمة العواطف في سلسلة أفلام ستار تريك.
تتطلب الكفاءة العاطفية:
• القدرة على الإحساس بعواطفنا، بحيث نكون مدركين إذا ما أصابنا الضغط النفسي.
• القدرة على التعبير عن عواطفنا بفعالية ومن ثم المطالبة باحتياجاتنا والحفاظ على سلامة حدودنا العاطفية.
• مهارة التمييز بين ردود الفعل النفسية ذات الصلة بالوضع الحالي وتلك التي تمثل بقايا الماضي. لا بد أن يتوافق ما نريده ونطالب العالم به مع احتياجاتنا الحالية، وليس مع احتياجات لا واعية غير مشبعة منذ الطفولة. إذا طُمست الفروق بين الماضي والحاضر، سنستشعر الفقدان وخطر الفقدان دون وجود لأي منهما.
• وأخيرًا الوعي بالاحتياجات الحقيقية التي تتطلب بالفعل إشباعًا، بدلًا من قمعها من أجل نيل استحسان الآخرين وقبولهم.
***
يحدث الضغط النفسي عندما تغيب هذه المعايير، ويؤدي إلى اختلال التوازن. الاختلال المزمن بدوره يؤدي إلى اعتلال الصحة. في كل تواريخ المرض الفردية المذكورة في هذا الكتاب، تضرر جانب أو أكثر من جوانب الكفاءة العاطفية إلى حد بعيد، وبطرق عادةً ما تكون مجهولة تمامًا للشخص المعني.
الكفاءة العاطفية هي ما نحتاج إلى تنميته إذا كنا نريد حماية أنفسنا من الضغوط الخفية التي تشكل خطرًا على صحتنا، وهي ما نحن بحاجة إلى استعادته إذا كنا نريد التعافي. والأهم هو أن نغرس بذورها في أطفالنا، لأن الوقاية خيرٌ من العلاج.
- جابور ماتيه، من كتاب: عندما يقول الجسد لا ( 3 - الضغط النفسي والكفاءة العاطفية)
Self-regulation, writes Ross Buck, “involves in part the attainment of emotional competence, which is defined as the ability to deal in an appropriate and satisfactory way with one’s own feelings and desires.”
Emotional competence presupposes capacities often lacking in our society, where “cool”—the absence of emotion—is the prevailing ethic, where “don’t be so emotional” and “don’t be so sensitive” are what children often hear, and where rationality is generally considered to be the preferred antithesis of emotionality. The idealized cultural symbol of rationality is Mr. Spock, the emotionally crippled Vulcan character on Star Trek.
Emotional competence requires:
- the capacity to feel our emotions, so that we are aware when we are experiencing stress;
- the ability to express our emotions effectively and thereby to assert our needs and to maintain the integrity of our emotional boundaries;
the facility to distinguish between psychological reactions that are pertinent to the present situation and those that represent residue from the past. What we want and demand from the world needs to conform to our present needs, not to unconscious, unsatisfied needs from childhood. If distinctions between past and present blur, we will perceive loss or the threat of loss where none exists;
the awareness of those genuine needs that do require satisfaction, rather than their repression for the sake of gaining the acceptance or approval of others.
***
Stress occurs in the absence of these criteria, and it leads to the disruption of homeostasis. Chronic disruption results in ill health. In each of the individual histories of illness in this book, one or more aspect of emotional competence was significantly compromised, usually in ways entirely unknown to the person involved.
Emotional competence is what we need to develop if we are to protect ourselves from the hidden stresses that create a risk to health, and it is what we need to regain if we are to heal. We need to foster emotional competence in our children, as the best preventive medicine.- Gabor Maté, When the Body Says No (3- Stress and Emotional Competence)

No comments:
Post a Comment