Tuesday, November 14, 2023

أمراض الحضارة

 السرطان وأمراض المناعة الذاتية بمختلف أنواعها تُعتبر إلى حد كبير أمراض حضارة. في حين أن المجتمع الصناعي المنظَّم وفق النموذج الرأسمالي قد حل العديد من المشكلات للعديد من أعضائه –مثل الإسكان والإمداد الغذائي والصرف الصحي– فقد خلق أيضًا ضغوطًا جديدة متعددة حتى لمن لا يحتاجون إلى الكفاح من أجل أساسيات الوجود.

لقد انتهينا إلى اعتبار هذه الضغوط أمرًا مفروغًا منه كعواقب حتمية للحياة البشرية، كما لو أن الحياة البشرية موجودة في شكل مجرد منفصل عن البشر الذين يعيشونها.

عندما ننظر إلى الناس الذين لم يشهدوا الحضارة المدنية إلا مؤخرًا، سنرى بوضوح أكبر أن منافع «التقدم» تفرض تكاليف خفية فيما يتعلق بالتوازن النفسي، ناهيك بالرضا العاطفي والروحي.

كتب هانز سيلي يقول: «يبدو أن الضغط الناتج عن التحضر لدى سكان الزولو قد زاد من معدلات ارتفاع ضغط الدم، مما جعل الناس عرضة للنوبات القلبية. وقد لوحظ التهاب القولون التقرحي في العرب والبدو الرُحَّل الآخرين بعد الاستيطان في مدينة الكويت، ويُفترض كذلك أنه من تبِعات التحضر».

كان التأثير الرئيسي للاتجاهات الحديثة على الأسرة في ظل النظام الاجتماعي والاقتصادي السائد، والذي تسارع بسبب الدافع الراهن باتجاه «العولمة»، هو تقويض بنية الأسرة وتمزيق الروابط التي كانت توفر للإنسان إحساسًا بالغاية والانتماء. صار الأطفال يقضون فترات تحت رعاية البالغين أقل من أي وقت مضى في مسار التطور البشري. استُبدلت بالروابط التي كانت متأصلة في الماضي في الأسرة الموسَّعة والقرية والمجتمع والحي مؤسساتٌ مثل الحضانة والمدرسة، حيث يكون الأطفال أقرب إلى أقرانهم منهم إلى آباء أو مقدِّمي رعاية يعوَّل عليهم. حتى الأسرة بمفهومها الضيق، والتي يُفترض أنها الوحدة الأساسية لبنية المجتمع، تتعرض لضغط لا يُطاق.

في العديد من العائلات الآن يتعين على كلا الوالدين العمل لتأمين الضروريات الأساسية التي كان يمكن لراتب واحد أن يؤمِّنها قبل بضعة عقود. كتب صاحب البصيرة هانز سيلي يقول: «إن فصل الرضع عن أمهاتهم وجميع أنواع الترحيل الأخرى التي تندر معها فرص التواصل بين الأشخاص هي أشكال شائعة جدًّا للحرمان الحسي، وقد تصبح عوامل رئيسة في المرض».

***

إن الفصل بين العقل والجسد الذي تقوم عليه الممارسة الطبية هو أيضًا الأيديولوجية السائدة في ثقافتنا. قلَّما نفكر في التركيبات والممارسات الاجتماعية الاقتصادية كمحددات للمرض أو السلامة. تلك ليست في العادة «جزءًا من المعادلة». ومع ذلك، فإن البيانات العلمية لا جدال فيها: العلاقات الاجتماعية الاقتصادية لها تأثير عميق على الصحة.
على سبيل المثال، على الرغم من أن وسائل الإعلام والمهن الطبية –المستوحاة من البحوث الصيدلانية – تروِّج بلا كلل لفكرة أن ارتفاع الكوليسترول هو عامل الخطر الأكبر للإصابة بأمراض القلب بعد ارتفاع ضغط الدم والتدخين، فإن الأدلة تقول إن ضغط العمل أهم من كل عوامل الخطر الأخرى مجتمعة. ناهيك بأن الضغط النفسي بشكل عام وضغط العمل بشكل خاص يساهمان بشكل كبير في ارتفاع ضغط الدم وارتفاع مستويات الكوليسترول في الدم.
 
- جابور ماتيه، من كتاب: عندما يقول الجسد لا (16- رقصة الأجيال)
ترجمة: إيمان سعودي
Charlie Chaplin, Modern Times (1936)

Cancer and the autoimmune diseases of various sorts are, by and large, diseases of civilization. While industrialized society organized along the capitalist model has solved many problems for many of its members—such as housing, food supply and sanitation—it has also created numerous new pressures even for those who do not need to struggle for the basics of existence.
 
We have come to take these stresses for granted as inevitable consequences of human life, as if human life existed in an abstract form separable from the human beings who live it.
 
When we look at people who only recently have come to experience urban civilization, we can see more clearly that the benefits of “progress” exact hidden costs in terms of physiological balance, to say nothing of emotional and spiritual satisfaction.
 
Hans Selye wrote, “Apparently in a Zulu population, the stress of urbanization increased the incidence of hypertension, predisposing people to heart accidents. In Bedouins and other nomadic Arabs, ulcerative colitis has been noted after settlement in Kuwait City, presumably as a consequence of urbanization.”
 
The main effect of recent trends on the family under the prevailing socio-economic system, accelerated by the current drive to “globalization,” has been to undermine the family structure and to tear asunder the connections that used to provide human beings with a sense of meaning and belonging. Children spend less time around nurturing adults than ever before during the course of human evolution. The nexus previously based in extended family, village, community and neighbourhood has been replaced by institutions such as daycare and school, where children are more oriented to their peers than to reliable parents or parent substitutes. Even the nuclear family, supposedly the basic unit of the social structure, is under intolerable pressure.
 
In many families now, both parents are having to work to assure the basic necessities one salary could secure a few decades ago. “[The] separation of infants from their mothers and all other types of relocation which leave few possibilities for interpersonal contact are very common forms of sensory deprivation; they may become major factors in disease,” wrote the prescient Hans Selye.
***
 
The separation of mind and body that informs medical practice is also the dominant ideology in our culture. We do not often think of socio-economic structures and practices as determinants of illness or well-being. They are not usually “part of the equation.” Yet the scientific data is beyond dispute: socio-economic relationships have a profound influence on health.
 
For example, although the media and the medical profession—inspired by pharmaceutical research—tirelessly promote the idea that next to hypertension and smoking, high cholesterol poses the greatest risk for heart disease, the evidence is that job strain is more important than all the other risk factors combined. Further, stress in general and job strain in particular are significant contributors both to high blood pressure and to elevated cholesterol levels.
 
- Gabor Maté, When the Body Says No (16- The Dance of Generations)
 

No comments:

Post a Comment

المعنى وغيابه

  Place des Lices, Paul Signac تحاول ثقافتنا المادية تفسير الإيثار على أنه نابع من دوافع أنانية. وكثيرًا ما يُقال بسخرية إن الأشخاص الذين يت...