Saturday, February 17, 2024

Performance Anxiety

 مع أن الجينات تساهم في تشكيل الشخصية النهائية،‏ يشير الأغلب إلى الخبرات التي يخوضها الفرد خلال نموه ويعتبرونها العامل الرئيسي في إصابته برهاب المسرح (أو السمات الشخصية التي تهيئ له).

على سبيل المثال: تذكر عُقد الارتباط كثيرا. فالعلاقة بين طفلك الداخلي ووالديك (أو مقدم الرعاية الأساسي) مؤثرة للغاية في النمو بشكل عام. فلنفترض أن أحد والديك متحفظ، لا يعبر عن استحسانه إلا نادرا. بصفتك طفلا، قد تنشأ على المبالغة في تقدير استحسانه وتخشى عدم استحسانه، لأنه نادرا ما يمنحك إياه، وعدم حصولك عليه يشعرك بالفشل الشديد.

كل هذا يحدث في سن مبكرة لم يستكمل فيها عقلك تشكله ولم يفهم بعد كيف تسير الأمور. وقد تكون تجربة الطفولة تلك هي الأساس الذي يقوم عليه تصورك وفهمك للاستحسان فيما بعد، مما يرفع أهمية استحسان الآخرين بالنسبة إليك بشكل غريزي ويُكسبك حساسية مفرطة لغيابه. وعليه، تصاب برهاب حاد من المسرح.

وما ينبغي أن يكون واضحا الآن هو أن عواطفنا ليست المسؤولة الوحيدة عن رهاب المسرح بأي شكل، فلم يكن ليصيبنا الخوف والقلق من فكرة استياء الجمهور ما لم يقرر عقلنا أنه أمر واقع أو حتى محتمل. لكن في الغالب، يظهر رهاب المسرح بسبب التفكير الزائد في الموقف. ويدعم هذا الادعاء دراسات كثيرة تشير إلى إمكانية خفض رهاب المسرح أو تلطيفه من خلال التفكير في الموقف بشكل مختلف وتدريب الذات على اعتبار تلك الإثارة أو التوتر حماسا.

وعموما، يكشف هذا النوع من الرهاب أن العمليات العقلية التي نفترض أنها منطقية قد تدخل الإنسان في تجربة عاطفية غير مفيدة أو منطقية على الإطلاق.



دين برنيت، من كتاب: الغباء العاطفي
ترجمة: عمر العوضي

© titaniumdoughnut


While there are some genetic aspects of eventual personality types, most point to an individual’s developmental experiences as the key factor in eventual performance anxiety (or personality traits that predispose to it).

For instance, attachment issues come up a lot. The bond between your child self and your parent (or primary caregiver) is seriously important for your overall development. So, say you have a particularly aloof parent who rarely expresses approval. As a child, you may end up valuing their approval much more, and/or dread disapproval, because they so rarely give approval that disapproval feels like a serious failure.

This all happens when you’re very young, your brain is still forming, learning how everything works. This childhood experience could therefore form the basis of your lifelong perception and understanding of approval, causing your adult self to instinctively assign an above-average importance to the approval of others, with a corresponding sensitivity to disapproval. And so, you get serious stage fright.

What should be clear by now is that our emotions are by no means solely responsible for stage fright. We wouldn’t respond with fear and anxiety to the idea of being booed by an audience if our cognition hadn’t decided it was a real, even likely, outcome. Stage fright often comes down to overthinking the situation. Backing this up are studies suggesting that performance anxiety can be reduced or alleviated if you think about it differently, by coaching yourself to recast arousal and tension as excitement.

Overall, stage fright reveals that our supposedly rational brain processes can easily result in illogical, unhelpful emotional experiences
.

 

  Dean Burnett, Emotional Ignorance

No comments:

Post a Comment

المعنى وغيابه

  Place des Lices, Paul Signac تحاول ثقافتنا المادية تفسير الإيثار على أنه نابع من دوافع أنانية. وكثيرًا ما يُقال بسخرية إن الأشخاص الذين يت...