مع أن الجينات تساهم في تشكيل الشخصية النهائية، يشير الأغلب إلى الخبرات التي يخوضها الفرد خلال نموه ويعتبرونها العامل الرئيسي في إصابته برهاب المسرح (أو السمات الشخصية التي تهيئ له).
على سبيل المثال: تذكر
عُقد الارتباط كثيرا. فالعلاقة بين طفلك الداخلي ووالديك (أو مقدم الرعاية
الأساسي) مؤثرة للغاية في النمو بشكل عام. فلنفترض أن أحد والديك متحفظ، لا
يعبر عن استحسانه إلا نادرا. بصفتك طفلا، قد تنشأ على المبالغة في تقدير
استحسانه وتخشى عدم استحسانه، لأنه نادرا ما يمنحك إياه، وعدم حصولك عليه
يشعرك بالفشل الشديد.
كل هذا يحدث في سن مبكرة لم يستكمل فيها عقلك
تشكله ولم يفهم بعد كيف تسير الأمور. وقد تكون تجربة الطفولة تلك هي الأساس
الذي يقوم عليه تصورك وفهمك للاستحسان فيما بعد، مما يرفع أهمية استحسان
الآخرين بالنسبة إليك بشكل غريزي ويُكسبك حساسية مفرطة لغيابه. وعليه، تصاب
برهاب حاد من المسرح.
وما ينبغي أن يكون واضحا الآن هو أن عواطفنا
ليست المسؤولة الوحيدة عن رهاب المسرح بأي شكل، فلم يكن ليصيبنا الخوف
والقلق من فكرة استياء الجمهور ما لم يقرر عقلنا أنه أمر واقع أو حتى
محتمل. لكن في الغالب، يظهر رهاب المسرح بسبب التفكير الزائد في الموقف.
ويدعم هذا الادعاء دراسات كثيرة تشير إلى إمكانية خفض رهاب المسرح أو
تلطيفه من خلال التفكير في الموقف بشكل مختلف وتدريب الذات على اعتبار تلك الإثارة أو التوتر حماسا.
وعموما،
يكشف هذا النوع من الرهاب أن العمليات العقلية التي نفترض أنها منطقية قد
تدخل الإنسان في تجربة عاطفية غير مفيدة أو منطقية على الإطلاق.
![]() |
| © titaniumdoughnut |
While
there are some genetic aspects of eventual personality types, most
point to an individual’s developmental experiences as the key factor in
eventual performance anxiety (or personality traits that predispose to
it).
For instance, attachment issues come up a lot. The bond
between your child self and your parent (or primary caregiver) is
seriously important for your overall development. So, say you have a
particularly aloof parent who rarely expresses approval. As a child, you
may end up valuing their approval much more, and/or dread disapproval,
because they so rarely give approval that disapproval feels like a
serious failure.
This all happens when you’re very young, your
brain is still forming, learning how everything works. This childhood
experience could therefore form the basis of your lifelong perception
and understanding of approval, causing your adult self to instinctively
assign an above-average importance to the approval of others, with a
corresponding sensitivity to disapproval. And so, you get serious stage
fright.
What should be clear by now is that our emotions are by
no means solely responsible for stage fright. We wouldn’t respond with
fear and anxiety to the idea of being booed by an audience if our
cognition hadn’t decided it was a real, even likely, outcome. Stage
fright often comes down to overthinking the situation. Backing this up
are studies suggesting that performance anxiety can be reduced or
alleviated if you think about it differently, by coaching yourself to
recast arousal and tension as excitement.
Overall, stage fright
reveals that our supposedly rational brain processes can easily result
in illogical, unhelpful emotional experiences.
― Dean Burnett, Emotional Ignorance

No comments:
Post a Comment